Sammanfattning efter mötet om Vänsterns miljöpolitik

Föreläsare : Jöran Fagerlund

Under tisdagen 13 mars fick vi i Vänsterpartiets Biskopsgården- Torslanda det stora nöjet att besökas av Jöran Fagelund som berättade om sitt arbete i Miljönämnden.

Vad blir de konkreta förslag vi ska föra fram till det kommande miljöprogrammet?

Hur möjliggör vi hållbar utveckling? Hur hänger hållbar utveckling ihop med klasskillnader? Inledningsvis vill Jöran Fagelund visa på samband mellan hållbar konsumtion och inkomst. Större inkomst <-> större  belastning av miljön. Både i direkt energiförbrukning och konsumtion. Jöran Fagerlund vill hävda att det samhälle vi lever i idag; med klasskillnader som ökar driver fram attityder som påverkar miljön. Detta är också direkt kopplat till kön.

Hur ska vi bygga hållbart, socialt och ekonomiskt hållbart?

Den segregering som präglar Göteborg är påtaglig och är välkänd, vi är en av Europas mest segregerade städer. Flera av Göteborgs bostadsområden är inte hållbara, hur ska vi göra överklassområdena hållbara? Om vi tittar på ”problemområden”….

Diskuterar byggandet av nya bostäder,  konstaterar att hyresbostäder inte är ekonomiskt hållbart. Men samtidigt inte kritiskt granskar överklass områdena är problematiskt. Jöran Fagerlund och övriga deltagare på medlemsmötet diskuterade från vilken synvinkel vi bör titta; att problem forumleringarna finns och att det nu krävs ett konkret arbete om vi ska komma vidare i miljöfrågorna och nå de miljöpolitiska målen för 2020.

Hur realistiska målen än må vara så krävs en omstrukturering och ett konstaterande; den offentliga konsumtionen drar mindre i energi. Vad säger detta? Individens konsumtion är högre. Detta beror på ett ohållbart system.

Detta är en viktig fråga för Vänsterpartiet att profilera sig i, visa på konkreta lösningar samtidigt som vi har med ett klassperspektiv, jämställdhetsperspektiv och sammankopplar detta till miljöpolitiken. Allt hänger ihop i ett kretslopp där vi måste omstrukturera systemet, komma med konkreta lösningar som gynnar miljön på lång sikt.

Varför inte restriktioner som ger oss möjlighet att begränsa överklass områdens konsumtion?

Diskussionen fortsätter med konkreta lösningar som skulle kunna vara : att bygga tunnelbana, noll taxa inom kollektivtrafiken, ett förståeligt biljettsystem -> bättre attityd till kollektivtrafikens regler, inga zoner är också en lösning som kan få fler att välja att resa komunalt.

Diskussionen fortsätter, vill du veta mer?

Jöran Fagerlund har skrivit en förträfflig sammanfattning av tisdagens möte angående vänsterns miljöpolitik.