Socialsekreterare inbjuds att diskutera förutsättningarna för socialt arbete

Nu på tisdag  10/4 kl. 19-21 på Sjumilahallen

Vänsterpartiet Biskopsgården-Torslanda bjuder in två socialsekreterare som var med och skrev en uppmärksammad debattartikel i Göteborgs-Posten under rubriken ”Vi tvingas utföra ett undermåligt arbete”. De kommer att prata om sin arbetssituation samt den pågående nedrustningen av försäkringssystemen och uppmanar till ett upprop för social välfärd.

”När någon kommer till socialtjänsten förväntar sig denne att få hjälp, barn som vuxen. Klienten förväntar sig att bli lyssnad på och att behandlas rättssäkert. Det finns bara en förlorare i den situation som råder på många av landets socialkontor och det är den enskilde individen. Vi socialarbetare vill möta klienterna med de rätta resurserna och den rätta kompetensen. För att detta ska vara möjligt måste arbetsbelastningen och personalomsättningen minska! Det är näst intill omöjligt för oss att utföra ett rättssäkert arbete idag. När arbetsdagen är slut vill vi vara stolta över det arbete vi gjort.”

Hitta till Sjumilahallen?  (ta spårvagn 5 eller 6 till Väderilsgatan) Mötet är öppet för allmänheten så bjud in vänner och bekanta

Artikeln finns att läsa här: