Flygbladsutdelning på Volvo Lastvagnar – bemanningsföretagen skapar osäkerhet

Under torsdagen 30 augusti delade vi ut vårt flygblad mot bemanningsföretag och för trygga anställningar utanför portarna på Volvo Lastvagnar i Tuve.

Vänsterpartiet står för en arbetsmarknadspolitik där arbetslösheten bekämpas genom investeringar istället för skattesänkningarna för de redan rika. Heltidsjobb ska vara norm på arbetsmarknaden. Idag ser vi hur arbetsgivare genom otrygga anställningar och bemanningsföretag behandlar allt fler anställda som slit-och-slängvaror, med osäkra framtidsutsikter och små möjligheter att ställa krav på arbetsplatsen.

På Volvo Lastvagnar Tuveverken har man valt att, trots fackliga protester, anställa 330 medarbetare via bemanningsföretaget Adecco.  Detta riskerar att splittra upp arbetsstyrkan och på sikt försämra alla anställdas möjlighet att göra sin röst hörd på arbetsplatsen. Vi i Vänsterpartiet vill vara vanliga arbetares och tjänstemäns röst i politiken och driva de krav som stärker de anställdas ställning på arbetsmarknaden. Vänsterpartiet har som målsättning att bemanningsföretagen förbjuds och driver krav om:
• Skärpning av lagstiftningen för att fast anställd personal inte ska kunna ersättas med inhyrda
• Begränsa tiden för hur länge företag kan ha anställda från bemanningsföretag på arbetsplatsen
• Möjlighet för facket att lägga in veto mot bemanningsföretag
• Åtgärda missbruket av visstidsanställningar genom att ta bort anställningsformen ”allmän visstid”
• Höj taket i a-kassan till 80% av lönen

Vårt flygblad kan läsas här