Satsning på gatubelysning i förorterna under 2013

I Biskopsgården uppmärksammades brister i gatubelysningen under sommaren, bland annat genom kartläggningar och manifestationer av föreningen Pantrarna. De brister som har uppmärksammats har felanmälts och en del stråk har åtgärdats. Problemet bör dock betraktas utifrån ett större perspektiv. I Biskopsgården och andra förortsområden med liknande social situation är felanmälansfrekvensen avsevärt lägre än genomsnittet. Vi har ett övergripande problem i staden om medborgarnas ställning på arbets- och bostadsmarknaden också avgör förväntningarna om vad man kräva av samhället.

I Trafiknämndens budget för 2013 fastslås att man skall ”komma ikapp med reparation av samtliga kabelfel, 250 stycken för närvarande, för att säkerställa tryggheten i socialt utsatta områden”. Trafiknämnden har även tidigare under hösten beslutat om utökade insatser för att informera medborgarna om möjligheten att göra felanmälan samt att tätare rutinkontroller skall genomförs om detta behövs för att säkerställa att belysningen fungerar. Det är ett viktigt steg i rätt riktning. Nöjda kan vi däremot inte vara förrän alla medborgare upplever att de har en trygg miljö och att de kan ställa samma krav, oavsett var de bor. Uppmärksamma problemen där ni bor. Felanmäl alla brister i belysning till telefonnr 031-15 00 17. Det är vår vardagsmiljö det handlar om.