Flygbladsutdelning till stöd för Gaza – för erkännande av en palestinsk stat och bojkott av Israel

Under morgonen delade vi ut flygblad på Vårväderstorget om Israels angrepp mot Gaza.

Israels angrepp mot Gaza slår sönder palestiniernas möjlighet att bygga ett fungerande samhälle och en självständig stat

Israels attacker mot Gaza har nu krävt över 100 människoliv. Missiler och raketer träffar familjers hus, elcentraler, myndighetsbyggnader, polisstationer och tv-stationer. Sjukhusen är överfulla med flera hundra skadade och bristen på läkemedel och medicinska tillbehör blir allt mer akut. Israel hotar nu med en fullskalig invasion samtidigt som USA ger sitt fulla stöd och EU-länderna vägrar fördöma Israels attack.

I Gaza bor 1,6 miljoner människor på en yta stor som Orust. Gazas civilbefolkning har under mer än fem års tid utsatts för en olaglig israelisk blockad som förhindrar införsel av nödvändiga varor och förstör palestiniers möjligheter att försörja sig och resa till Västbanken. FN har i en rapport konstaterat att Gaza inte kommer att vara beboeligt år 2020 om blockaden inte hävs. På Västbanken flyttar israeler in i nya illegala bosättningar och i Jerusalem fördrivs arabiska familjer från sina hem. I israeliska fängelser sitter 4000 palestinska fångar, många av dem är över huvud taget inte åtalade för någonting. Israels förnedringspolitik mot palestinierna har inte förhindrat vapensmuggling till Gaza och har inte gjort Israels befolkning säkrare.
Israels angrepp slår ut samhällslivet i Gaza och syftar till att förstöra möjligheten att bygga en självständig palestinsk stat på Västbanken och Gaza med Östra Jerusalem som huvudstad.

Vänsterpartiet kräver
att EU:s frihandelsavtal med Israel sägs upp
att Sverige erkänner en självständig palestinsk stat i FN
att Sverige avbryter allt militärt samarbete med Israel