Ny aktion för bättre gatubelysning i Biskopsgården

IMG_0638

En svinkall torsdagskväll den 7 februari var vi återigen ute för att försöka belysa och förändra utomhusmiljön i Biskopsgården. Trasiga gatuljus märktes än en gång upp med brinnande marschaller och skyltar med information om hur man själv kan felanmäla lampor som inte fungerar till Trafikkontoret på 031-150017.

Problemen med nedsläckta gatubelysningsstolpar och mörklagda torg, gator och gångvägar har gradvis minskat sedan frågan först uppmärksammades av organisationen Pantrarna i somras. Efter en grundlig genomgång av stora delar av Biskopsgården ikväll kunde vi dock tyvärr konstatera att det återstår mycket arbete. Vänsterpartiet tvingades återigen märka upp ett antal nedsläckta gatuljus längs gatan vid hörnet Friskväderstorget/Godvädergatan nära Sjumilaskolan.
Det största problemområdet var dock än en gång Vårväderstorget. Trots att Vänsterpartiet märkte upp ett stort antal icke-fungerande lyktstolpar senast i december och dessa strax därefter åtgärdades, var ett tiotal gatuljus återigen ur funktion vid Vårväderstorget denna februaritorsdag.

Att vi fortfarande har omfattande belysningsproblem vid Vårväderstorget, där väldigt många människor tvingas traska hemåt i beckmörker kvälls- och nattetid, är oacceptabelt. Det är tredje gången på mindre än ett halvår som utomhusmiljön på den norra sidan av spårvagnshållplatsen är så nedsläckt att det upplevs som obehagligt att gå där.

Vänsterpartiets arbete kring gatubelysningen är en del i att försöka förändra utomhusmiljöerna i stadsdelen som, särskilt av många kvinnor, upplevs som otrygga på kvällar och nätter. Tillsammans med andra initiativ i Biskopsgården vill vi dock också försöka understödja ökad självaktivitet bland alla oss som bor här och höja våra gemensamma förväntningar på grundläggande samhällsservice. Vi har precis samma rätt till trygga torg, gångvägar, bostadsområden och fritidsområden som boende i rikare stadsdelar som Askim, Örgryte och Långedrag och vi ska kräva samma standard från ansvariga privata och offentliga institutioner.
Vi har tidigare skrivit om frågan i ETC Göteborg, i G-T samt på hemsidan under hösten