artikel

Flygbladsutdelning utanför Svartedalens äldrecentrum mot privatiseringar inom hemtjänsten – för verklig valfrihet

25 februari delade vi ut flygblad utanför Svartedalens äldrecentrum mot de borgerliga partiernas förslag om att införa fri etableringsrätt för privata företag inom hemtjänsten. Detta förslag handlar inte om valfrihet, det vill säga de äldres rätt att utforma sin vardag och den service de får. Förslaget, Lagen om valfrihet (LOV) är utformat för riskkapitalbolagens intressen. Genom att släppa in vinsten som drivkraft i vården försvåras möjligheten att styra vården till dem med de största behoven. I stället satsar vårdgivarna på att styra vården till de personer som är mest lönsamma att ge vård och att ge dem det på det mest lönsamma sättet. Resultatet är att de som har det minsta behov av vård får mest vård. Rika och välutbildade grupper är friskare än andra och har de minsta behoven av vård, samtidigt som de är mer benägna än andra grupper att söka vård.

Vi vill att personer som bor på äldreboenden ska få möjlighet till verklig valfrihet och själv kunna påverka vilken hjälp man vill ha. Detta kan vi uppnå i kommunens verksamheter. Vi vill stärka bemanning inom äldrevården genom att anställa 10 000 fler undersköterskor inom äldreomsorgen och demensvården. Det innebär 550 nya undersköterskor i Göteborg.