Jonas Sjöstedt besökte Biskopsgården

bild(1)
Foto: Jöran Fagerlund

Vänsterpartiets partiordförande Jonas Sjöstedt besökte Göteborg torsdag 28 februari. På programmet stod bland annat möte med Vänsterpartiets pensionärsförening och besök på Toyota-fabriken, där man sedan 10 år tillbaka har infört 6 timmars arbetsdag med bibehållen lön.

Under eftermiddagen bar det även i väg till Biskopsgården, där Jonas besökte Kurdiska kulturföreningen och talade inför ett 50-tal deltagare. Jonas inledde med att berätta om hur kampen för kurdernas rätt till sin kultur, till självbestämmande och till politisk representation länge har löpt som en röd tråd i Vänsterpartiets internationella arbete sedan 1970-talet. Han berättade om sin egna erfarenheter av att på plats i kurdiska städer i Turkiet se turkisk polis gå till urskillningslösa attacker mot fredliga demonstrationer. Jonas påtalade vikten av en aktiv svensk utrikespolitik som kräver att Turkiet erkänner kurders rätt att organisera sig politiskt. Det är en förutsättning för att verkliga förhandlingar skall kunna komma till stånd. Vänsterpartiet är motståndare till EU:s s.k. ”terroristlista”, då denna har använts som förevändning för att ge stater i och utanför EU möjlighet att kränka mänskliga rättigheter med hänvisning till att man bekämpar terroristorganisationer. Därefter ställdes frågor om kurdernas situation i Syrien, ungdomssituationen i Biskopsgården samt hur Vänsterpartiet tänker bemöta högervågen och Sverigedemokraternas allt starkare inflytande. Jonas betonade att vänsterpolitik handlar om att samla människor bakom krav om rätt till arbete och bostad, och att dessa rättigheter inte kan vara undantagna för vissa folkgrupper. Vi har därför ingenting att förhandla med (sd) om, däremot en viktig uppgift i att prata med människor i närområdet om konkreta problem i vardagen.

bild(3)