Rekorddeltagande på 1 maj

Vänsterpartiet hade ett rekordhögt antal deltagare i årets 1 maj-tåg med 4000 i tåget och över 5000 på Gustav Adolfs torg.

DSC_7463

Medlemmar i Biskopsgården-Torslanda-föreningen startade dagen redan kl 11 på Masthuggstorget för att delta i en gemensam arbetarrörelsemanifestation till minne av de 600 svenskar, unga gräsrötter i arbetarrörelsen, som reste ner till Spanien 1936-1938 för att strida som frivilliga mot Francos fascister. Adam Lundqvist, medlem i Ung Vänster Biskopsgården-Torslanda, höll ett kort appelltal för Ung Vänster där han framhöll vikten av att ta gemensamt ansvar när fascistiska krafter vinner mark i Grekland, när nazister demonstrerar på 1 maj i Jönköping och när högerkrafter i Latinamerika blir öppet antidemokratiska när de bekämpar folkvalda vänsterpresidenter.

Därefter ställde vi upp i Vänsterpartiet och Ung Vänsters tåg på Andra långgatan bakom vår nya banderoll ”Röda, goa Biskopsgården” där vi samlade många människor. Slagord som ”Vi tar strid för äldrevården- röda, goa Biskopsgården” och ”Våra gator, våra torg- inget REVA i Göteborg” skanderades livligt.
Därefter tog vi oss till Svarte Mosse i Biskopsgården för att besöka Pantrarnas hiphopfestival Speak your mind där Black Panther-veteranen Emory Douglas höll tal och Dead Prez framträdde. En mycket lyckad dag, allt som allt. Vi ses på Biskopsgårdens dag 11 maj vid Svarte Mosse