Fullsatt när Jonas Sjöstedt besökte Biskopsgården

sjöstedtbiskop2Onsdagen 20 november fylldes Göteborgs folkhögskola Biskopsgården av folk som kommit för att lyssna på Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt.

Jonas pratade om hur privat företag urgröper välfärden och hur otryggheten breder ut sig på arbetsmarknaden. Jonas betonade att Sverigedemokraterna och deras rasistiska politik inte ska bekämpas genom att sudda ut skiljelinjer mellan höger och vänster utan istället föra en politik för arbete åt alla och sätta stopp för arbetsgivare som tvingar människor från andra länder att jobba med sämre lön och arbetsvillkor. Bostadsföretaget Willhems planerade renoveringar och kraftiga hyreshöjningar (på 40%) togs upp och Jonas betonade att Vänsterpartiet vill hindra att privata bostadsvärdar gör stora vinster på renoveringar som borde ingå i det normala underhållet. Vänsterpartiet motsätter sig även att kommunala bostadsföretag, som i Stockholm, missköter underhållet och pressar upp höga hyror från hyresgästerna för att finansiera skattesänkningar.

Jonas Sjöstedt
Foto: Jöran Fagerlund