Lyckad manifestation mot hyreshöjningar

willhem1

Onsdagen den 2 april höll vi, tillsammans med nätverket Biskopsgårdens Framtid, en mycket lyckad manifestation mot bostadsbolaget Willhems krav på hyreshöjningar trots undermåligt underhåll. Manifestationen hölls utanför Willhems områdeskontor på Höstvädersgatan. Tidningarna Hem & Hyra och Göteborgs Fria Tidning har skrivit om manifestationen och idag tog GP in en debattartikel av våra egna Patrik Helgeson (ledamot i SDN Västra Hisingen och ordförande i V Biskopsgården-Torslanda) och Malin Persson (styrelseledamot i V Biskopsgården-Torslanda).

Nedan följer det tal som hölls av Erik Helgeson (V).willhem2

Det finns de som påpekat för oss att nivån på Willhems hyreskrav är fullt rimlig. Att andra privata och offentliga bostadsbolag kräver samma sak runtom i Göteborg och andra svenska städer. Det finns de som sagt till oss att man väl ändå får förvänta sig fel och brister när man ”valt” att bosätta sig i miljonprogrammets förortsområden.

Det är mycket det makt i samhället handlar om. Om att makthavare gärna vill definiera vad vi här i Biskopsgården, i Bergsjön eller på Pennygången ska förvänta oss. Vad som är möjligt och vad som definieras som normalt. Men det finns absolut ingen anledning att vi inte ska avgöra det själva, oavsett vad Willhem, regeringen eller vad juridiska beslut i Hyresnämnden säger. Det är vår självklara rätt och den använder vi idag.

Vi tycker nämligen inte att det finns något ”normalt” med hyreskrav på 2,7 % samtidigt inflation är nära noll och lönepåslagen i kollektivavtalen är låga. När pensionsbromsen slagit till och sänkt pensionerna för en majoritet av våra äldre. När sjukförsäkringen trasats sönder, försörjningsstödet har blivit en byråkratisk labyrint och a-kassan inte höjts med ett öre på 12 år!

Vi tänker aldrig förvänta oss något mindre än lägenheter fria från sprickor i väggarna. Utan fukt, mögel, trasiga fönster och golvmattor.

Vi lever i en stad med stor bostadsbrist, där det är rätt lyxigt att ”välja” var man ska bo. Vi är många som trivs här i Biskopsgården, men efter de många tragedier som drabbat den här stadsdelen är det inte svårt att se att vi behöver mycket mer än lite projektpengar och ökad polisnärvaro.

willhem3Biskopsgården behöver omfördelning och rättvisa. En viktig del i den kampen är att aktiv bekämpa trångboddheten och den ökade ojämlikheten som gör att många hushåll här redan kämpar med små ekonomiska marginaler.

Idag får villaägare skatterabatter för sina räntebetalningar och för att bygga ut altanen eller renovera badrummet, men vi hyresgäster, som enligt Willhem dras med en ”underhållsskuld”, får inga subventioner alls. Vi vill fördela om resurserna och ta bort den orättvisa beskattningen av hyresrätter.

De politiska direktiven till de höga chefer som satts att förvalta våra gemensamma pensionspengar på AP-fonderna måste ändras. Budskapet ska vara tydligt: Använd våra gemensamma besparingar för att ta socialt ansvar och minska klyftorna. Investera för framtiden, inte för att tjäna ännu mera pengar på arbetarklasshushållen.

Det finns tyvärr många som utnyttjar bostadsbristen i Göteborg för att öka sina vinster. Det handlar om hyresvärdar som pressar upp hyrorna men också de privata byggjättarna som tar ut höga priser för bostadsbyggandet. Enligt SVT:s granskning förra året var de svenska byggpriserna överlägset högst i EU, +72% över EU-genomsnittet. Det är uppenbart att marknaden inte klarar av att bygga bort trångboddheten och bostadsbristen. Vi behöver ett kommunalt byggbolag för att pressa byggpriserna och få fram fler lägenheter snabbt.

Upprustningen av miljonprogramsområdena kommer att kräva resurser. Vänsterpartiet vill införa ett statligt upprustningsstöd som skulle kunna renovera omkring 60 000 lägenheter om året i Sverige. Men ett odiskutabelt krav för att Willhem, Poseidon och Bostadsbolaget skulle kunna få ett öre av det stödet skulle vara att hyrorna hålls nere.

willhem5Det går att förändra förutsättningarna och maktförhållandena på bostadsmarknaden på politisk väg, men inga reformförslag kommer någonsin kunna ersätta de boendes egna mobiliseringar. Jag hoppas att Willhems och Första AP-fondens chefer svettas hemma i TV-sofforna ikväll. Att de börjar bli oroliga. Det borde de vara. För vi kommer inte sluta kämpa för vad vi själva tycker är rimligt, möjligt och rättvist.

willhem4