Plakatuppsättning och besök hos Azerbadjanska huset

IMG_20140519_190702

Måndag 19 maj sattes valplakat upp runtom i södra Biskopsgården.

Samtidigt besökte Patrik Helgeson och Abdullah Deveci Azerbadjanska huset på Hisingen. De presenterade Vänsterpartiets utrikespolitik och vår politik inför EU- och riksdagsvalet. Besökarna hade många frågor om bland annat arbetslösheten, EU:s roll gentemot omvärlden och EU:s flyktingpolitik. Abdullah, som själv är jurist med erfarenhet från många migrationsmål, tog särskilt upp vikten av att EU skapar lagliga flyktvägar in till Europa. EU:s politik för att bygga en fästning runt Europa har drivit flyktingar i armarna på flyktingsmugglare och de tusentals flyktingar som har dött vid EU:s gränser är ett övergrepp och en humanitär katastrof. Det ställdes även frågor om Vänsterpartiets krav om att erkänna att ett folkmord på armenier och assyrier och utfördes 1915-1917. Abdullah betonade att alla brott mot mänskligheten skall erkännas och uppmärksammas, oavsett vilken folkgrupp förövarna har tillhört, och att detta inte skall betraktas som ett kollektivt skuldbeläggande av en folkgrupp. Ett erkännande är istället förutsättningen för försoning och för en verklig uppgörelse med historien. Cirka 30 personer var på plats under mötet.