Hans Linde besökte Vingen i Torslanda – nya valplakaten sattes upp

Måndag 18 augusti besökte Hans Linde Kulturhuset Vingen i Torslanda. Hans är riksdagsman från Göteborg och Vänsterpartiets utrikespolitiske talesperson och talesperson i hbt-frågor. 19 personer var på plats för att lyssna.

20140818_180102[1] hanslinde

Hans inledde med att prata om Vänsterpartiets krav om en välfärd fri från vinstintressen. Riskkapitalisterna med konton i skatteparadis har tagit över en allt större del av välfärdsservicen i Sverige. Pratet om att privatiseringar skulle innebära att vårdcentraler och äldreboenden skulle drivs i liten skala av vårdbiträden och sjuksköterskor är idag långt från verkligheten. Detta får allvarliga konsekvenser för riskkapitalbolagens anställda, som betalar företagens vinster genom att jobba under låg bemanning och med dålig arbetsmiljö, och skapar ett osäkert samhälle som inte ställer människors behov i centrum utan fokuserar på vilka människor som är lönsamma. Hela skolkoncerner kan oannonserat läggas ner och kommunerna får rycka in för att förse eleverna med den undervisning de har rätt till. Och framför allt innebär detta ett enormt resursslöseri. Skattepengar som hade kunnat gå till att anställa fler sjuksköterskor, elevassistenter, lärare och vårdbiträden slussas ut till riskkapitalister som själva flyr undan skatt. Hans Linde underströk att vi har stort stöd för vårt krav om en vinstfri välfärd, bland boende i Torslanda så väl som i Biskopsgården, bland arbetare och tjänstemän, och till och med hos en majoritet av Moderaternas väljare. Det enda sättet att sätta kraft bakom kravet är idag att stödja det enda parti som driver kravet: Vänsterpartiet. Det enda sättet att ersätta Reinfeldts regering med en rödgrön regering, utan borgerliga partier, är idag att rösta på Vänsterpartiet.

Senare under kvällen satte vi upp valplakat i Torslanda.

DSC_0337   DSC_0339