Ny budget för välfärd och minskade klyftor antagen för stadsdelen Västra Hisingen

På stadsdelsnämnden Västra Hisingens (Biskopsgården och Torslanda) möte 20 januari antogs en ny budget utifrån det gemensamma förslaget från Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Grundstommen för stadsdelens budget har varit den gemensamma rödgrönrosa kommunbudgeten (S, V, Mp, Fi) som tidigare har antagits i Göteborgs kommunfullmäktige. Där betonas vikten av tidiga förebyggande insatser mot sociala problem, att skillnaderna mellan göteborgarnas livschanser utjämnas och att Göteborg ställer om för att motverka klimathotet.
I budgeten finns flera satsningar som Vänsterpartiet har ansett särskilt angelägna:
Minskad storlek på fritidsgrupperna och ökad personaltäthet på fritids
Minskad storlek på barngrupperna i förskolan
Högstadieskolorna i stadsdelen skall erbjuda kurser i feministiskt självförsvar för att stärka tjejers självkänsla och ge dem verktyg att hävda sin rätt och sitt utrymme i vardagen
Stadsdelen skall på olika sätt arbeta för att anställa långtidsarbetslösa medborgare inom förvaltningen eller andra organisationer, ex lokala fastighetsbolag

I budgeten betonas, precis som i budgeten för 2014, att alla tillsvidareanställda skall erbjudas heltidstjänster och att max fem procent av den arbetade tiden i stadsdelen skall utföras av timanställd personal. Det understryks även att normen för utannonserade tjänster skall vara heltid och att eventuella avsteg skall presenteras och motiveras för stadsdelsnämnden. Friskvårdsbidraget för stadsdelens anställda kommer höjas från nuvarande nivå till 1000 kr per person och år.

Även under 2015 skall alla elever i årskurs 9 erbjudas sommarjobb och åtta stadsdelsvärdar skall arbeta under hela året.
Pilotprojektet att införa sex timmars arbetsdag med bibehållen lön (åtta timmars lön) för personalen på Svartedalens äldreboende inleds 1 februari. Effekterna av införandet av sex timmars arbetsdag kommer att studeras och jämföras med Solängens äldreboende i Torslanda. Projektet finansieras av Göteborgs kommun.

När Sverigedemokraterna i början av december röstade igenom den borgerliga regeringens budget i riksdagen, innebar detta ett hårt slag mot breda grupper av arbetare och tjänstemän, och framför allt mot invånare i förorterna. Genom att rösta på den borgerliga alliansens högerbudget stoppades också viktiga förslag som Vänsterpartiet vunnit gehör för i (s och mp)-regeringens budgetförslag:
Stöd till renoveringar av miljonprogrammen
Höjd a-kassa och höjt tak i a-kassan
Två miljarder om året för att anställa fler inom äldreomsorgen
400 miljoner till förlossningsvården
Sänkt skatt för pensionärer
Ökat underhållsstöd
Kostnadsfria läkemedel till barn och unga
Stopp för den förnedrande arbetsmarknadsåtgärden Fas 3
Slopad tidsgräns i sjukförsäkringen

Denna budget gäller fortfarande för Sverige. Utifrån detta politiska läge, där Sverigedemokraterna och den borgerliga alliansen har stoppat viktiga förslag för att minska klyftorna och rusta upp förorterna, blir behovet av en offensiv kommunpolitik och en offensiv stadsdelspolitik för rättvisa och jämlikhet ännu mer påtagligt.