Flygbladsutdelning och samtal med boende på Friskväderstorget

DSC_0028[1]

Efter onsdagskvällens dödsskjutningar på Vårväderstorget är det fortfarande svårt att förlika sig med tanken att något sådant ofattbart har hänt samt att det brutala våldsdådet har medfört att två unga personer har mist livet och fler har skadats allvarligt. Våra tankar går till offrens familjer, släkt och vänner. Särskilt mot bakgrund av tidigare våldsamheter och dödsskjutningar känns detta oerhört nedslående. Samtidigt märks också en stark vilja hos många att motverka denna utvecklingen. I slutändan handlar det om gemensamma problem som kräver gemensamma lösningar.

Som parti vill vi verka i riksdagen, kommunfullmäktige och i stadsdelsnämnden för ökad trygghet, förebyggande insatser, kamp mot arbetslösheten och omfördelning av resurser, och därmed bättre förutsättningar att minska rekryteringen till kriminella gäng.

Efter dödsskjutningarna har flera initiativ tagits för att öka sammanhållningen och understryka vikten av att förorterna rustas upp och att gängkriminaliteten bekämpas, bland annat i form av manifestationer.

Under lördagen genomförde vi, som vi hade planerat tidigare, en flygbladsutdelning på Friskväderstorget till stöd för  6 timmars arbetsdag mot bakgrund av att detta har införts för personal på Svartedalens äldreboende. Vi ville lyfta denna frågan just eftersom vi tror att sådana positiva händelser, ett bättre arbetsliv och ökade möjligheter att delta aktivt i sin fritid och engagera sig för sitt område, kan vända utvecklingen i stadsdelen. Vi bjöd även på kaffe och samtalade med boende om de ämnen de själva ansåg viktigt och aktuellt.