Lyckat Första maj-firande med stor uppslutning

Dagen inleddes med gemensam arbetarrörelsemanifestation på Masthuggstorget kl 11 till minne av de 600 svenskar, varav många tillhörde vårt parti, som reste ner till Spanien för att strida som frivilliga i kampen mot Francos fascister under spanska inbördeskriget 1936-1939. 170 av dessa stupade i Spanien. Deras minne hedrades med tal och musik.

11202946_652810421518096_2255451868823539423_o

På Andra Långgatan samlades Vänsterpartiet och Ung Vänster. Partiföreningens medlemmar och sympatisörer samlades bakom banderollen ”Röda, goa Biskopsgården”.

11207330_10152806009736200_8782098706854148303_n

biskops

På Gustav Adolfs torg hölls tal av riksdagsledamot Hans Linde och Ung Vänsters distriktsordförande Malin Andreasson. Poeten och kallskänkan Jenny Wrangborg läste dikter. Mötet avslutades med orkester på scen och allsång på Internationalen. 6000 kr samlades in till uppbyggnaden av Kobanè, som har hållit stånd mot IS angrepp. På kvällen hölls en lyckad fest på Musikens hus med många bra artister på scen.