Partiledarbesök på Svartedalens äldreboende och flygbladsutdelning på Länsmanstorget

Sedan början av februari arbetar personalen på Svartedalens äldreboende sex timmar och får betalt för åtta timmar. Bemanningen har täckts genom att 14 nya undersköterskor har anställts. Personalen har visat stor uppskattning för detta och har uppgett att de får mer tid för återhämtning, hinner göra jobbet bättre och ge mer tid till de äldre. Tidningar och tv-kanaler från hela världen har hört av sig för att rapportera om försöket och besöka verksamheten. Även Ortopeden på Mölndals sjukhus har inlett ett försök och fler kommuner och landsting har visat intresse för att göra nya försök med sex timmars arbetsdag.

Måndag 25 maj gjorde Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt besök på Ortopeden på Mölndals sjukhus och på Svartedalens äldreboende. På Svartedalen träffade han boende, personal och enhetschefer som berättade om hur de har upplevt försöket med arbetstidsförkortning. Kommunalrådet Daniel Bernmar och stadsdelspolitikerna Mia Mårtensson kunde även meddela att försöksprojektet fortsätter under 2016, en viktig politisk framgång för Vänsterpartiet.

11326895_10153305753120406_47111556_n

Samma dag publicerades en debattartikel av Jonas Sjöstedt, om Vänsterpartiets politiska förslag för en rättvis arbetsmarknad, i Göteborgs-Posten.

Tisdag 26 maj följde vi upp besöket genom att dela ut vårt flygblad ”Delad arbetstid – bättre liv”, där vi förklarar varför vi vill genomföra en arbetstidsförkortning och hur vi vill gå till väga, på Länsmanstorget.
20150526_174108[1]