Om händelseutvecklingen i Turkiet

Under lördagen 10 oktober utfördes ett blodigt attentat i Ankara riktat mot en demonstration för arbete, demokrati och fred. Turkiska människorättsorganisationer, Turkiets radikala fackföreningar samt vänsterpartiet HDP, som har ett stort stöd hos den kurdiska befolkningen,  förde fram krav om en fredlig lösning på den turkisk-kurdiska väpnade konflikten, i protest mot Erdogans krigspolitik. Minst 85 demonstranter dödades och många på plats har rapporterat om hur turkisk polis har hindrat människor från att ta sig till platsen och komma till undsättning för offren. Vid tidigare tillfällen har HDP:s egna valmöten attackerats, med många dödsoffer som följd. Här skriver vår medlem Özlem Sigirci om händelseutvecklingen i Turkiet och vad det kommande valet 1 november handlar om.

11229897_10153761032667780_3042785006079708858_n

Sedan valet i juni denna sommaren råder det oroligheter i Turkiet. Presidenten Recep Tayyip Erdogan fick nämligen inte som han ville på valdagen 7 juni och partiet som han definierar som kurdiskt (HDP) fick 13% av rösterna och lyckades ta sig över 10%-spärren.

Erdogan, som sedan förra sommaren är president i landet och skall vara neutral, har inte varit neutral och går istället ut och för propaganda för partiet AKP, som han tidigare var partiledare för. AKP fick inte det stöd som förväntades i valet och kunde inte på egen hand bilda regering eftersom man varken hade majoritet av rösterna eller majoritet av parlamentsplatserna. I drygt två månader fördes samtal om att bilda en koalitionsregering i Turkiet. När de första försöken hade misslyckats nekade presidenten det nästa största partiet, CHP, möjlighet att försöka bilda en koalitionsregering. Ett omval är det nu som väntar Turkiets befolkning den 1 november.

Erdogan, som inte fick sin vilja igenom valde att använda det starkaste vapen han hade, nämligen att smutskasta det kurdiska folket och ge sig på dem igen. Enligt hans mening är det dock PKK han försöker bekämpa. Anledningen? Ja, det undrar både turkisk media och hela världen. Den turkiska militären skulle hjälpa till att bekämpa IS, vilket den kurddominerade väpnade milisen YPG, med stöd från PKK, har gjort sedan långt tillbaka. Så blev heller inte fallet. Istället såg militären tillsammans med polisen detta som ett ypperligt läge för att ge sig på de kurddominerade områdena i Turkiet där HDP har haft sina starkaste väljarfästen, med över 90 % av rösterna. Erdogan har även piskat upp aggressiva nationalistiska stämningar och spridit intensiv propaganda genom TV och tidningar för att smutskasta HDP och anklaga partiet för att vara en förgrening av PKK.

På detta sätt fick han igång nationalisterna i Turkiet och det råder oroligheter och våld utövas mot kurder över hela Turkiet i dagsläget. Turistparadiset Turkiet är inte lika säkert som det har varit och en viss president är anledningen! Cizre som tillhör staden Sirnak är ett av de områden där HDP fick ca 85 % av rösterna. Denna stad var hårt bevakad av turkisk militär och polis under 8-9 dagar. Det rådde utegångsförbud och flera civila människor, däribland de flesta barn, dödades. Anledningen enligt den sittande regeringen och Erdogan var att det var terrorister de försökte bekämpa! Just nu är det flera andra städer som upplever det Cizre gjorde. Nusaybin och Silvan är de städer som håller på att bombarderas av turkisk militär/polis. Sedan några dagar tillbaka råder det utegångsförbud även där och flera pansarvagnar samt militära trupper har trängt in i städerna.

Belägringen av Cizre återupprepas, fast denna gången heter områdena Nusaybin och Silvan. Vad de kommer att heta imorgon är inte säkert! Vilka är då HDP som presidenten inte är så förtjust i? HDP är i grund och botten ett parti som har uppstått efter att flera partier har stängts ner av den turkiska staten och dess påbud. Påbud som slår fast att det i Turkiet endast får talas turkiska och och att ledamöter som lyckats ta sig in i parlamentet måste säga att de är glada över att de är turkiskfödda. Detta står inte HDP bakom trots att de blir tvungna. HDP står bakom hela den turkiska befolkningen oavsett om de är kurder, turkar eller armenier. För så är ju situationen i Turkiet, det bor inte enbart turkar där! Det bor ca 20 miljoner kurder där som har turkiskt pass och som sedan första världskrigets slut och dessförinnan lidit av förtryck. Där bor armeriner, som turkiska staten försökte genomföra folkmord på i början av 1900-talet och ändå tvingas kalla sig för turkar. HDP står för folket och betyder ”Folkens demokratiska parti”. HDP är det enda parti i det turkiska parlamentet som kämpar för jämlikhet mellan könen, för romer, för HBTQ-personers rättigheter och för demokrati. De har ingen partiledare, utan två språkrör, en kvinnlig och en manlig, en kurdisk och en turkisk. Ett parti som inte ser etniciteten eller religionen som ett problem utan som en tillgång och använder sig av det på ett positivt sett. Trots de olika etniciteterna som finns bland deras ledamöter definieras partiet ofta som ”det kurdiska partiet”. Detta stämmer alltså inte och det är just detta som Erdogan betraktar som ett hot. Han ser HDP som det största hotet mot hans rättsövergrepp, diktatursträvanden och maktgalenskap.

Av den anledningen råder det krig i Turkiet just nu och alla undrar hur det kommer att se ut efter den 1 november. Enligt undersökningar kommer HDP få ca. 17% av alla röster vilket innebär en höjning med 4 procentenheter. Detta försöker självklart Erdogan att förhindra genom att han tvingar olika kurddominerade städer att rösta under militär bevakning! HDP, som står upp för demokratin, försöker att bekämpa valfusket genom att välkomna de andra partierna att samarbeta men inget annat parti är villigt att hjälpa till. HDP vill också att man tillsammans kämpar för fred och inte krig, vilket har varit deras viktigaste ståndpunkt inför i juni och inför valet 1 november. De vill lösa konflikten mellan kurderna och den turkiska staten på ett fredligt sätt och har därför alltid gått ut till folket med uppmaningar om hålla sig lugna. Valet kommer att som sagt hållas den 1 november i Turkiet men här i Sverige kan alla Turkiets medborgare och alla med dubbelt medborgarskap rösta den 24-25 oktober i Stockholm!