Lyckad demonstration på Internationella Kobanêdagen

Söndagen 1 november anordnades demonstrationer över hela världen till stöd för Kobanê på Internationella Kobanêdagen. Vänsterpartiet deltog på plats med demonstrationsvakter, vimplar och Hans Linde, riksdagsledamot och utrikespolitisk talesperson, som talare.

Sedan 2013 har ett väpnat motstånd bedrivits i Kobanê, Syrien, mot angriparna i ISIS. Kobanês befolkning, och dess väpnade styrkor, var väl medvetna om vad IS terror och folkmordspolitik skulle innebära för stadens kurder, assyrier, yezidier, armenier och turkmener. Trots de urskillningslösa attackerna, de civila offren och den omfattande förstörelsen som befolkningen utsattes för vägrade man att ge upp sin stad och sitt samhällsbygge. I januari 2015 drevs ISIS ut ur staden och sedan dess kämpar man för återuppbyggnad och för att skapa trygghet och framtidstro.

Kobanê är idag inte bara en symbol för det uthålliga, folkliga motståndet mot ISIS. Det är också en symbol för demokrati, jämställdhet och samexistens mellan folkgrupper.

Vi passade även på att sända en hälsning till det antirasistiska och feministiska vänsterpartiet HDP som med 10,7% av rösterna höll sig kvar i parlamentet, trots en valrörelse präglad av nationalistisk hets mot kurder, bombattentat mot fredsdemonstrationer, attacker och våld mot HDP lokaler och företrädare och en brutal krigspolitik som har skördat allt fler civila offer. HDP står nu inför svåra utmaningar när president Erdogan, vars högerparti AKP fick 49% av rösterna och en majoritet i parlamentet, är fast besluten att fortsätta samma politiska kurs.

Foton: Jöran Fagerlund och Özlem Sigirci

HDPKobane