Glögg och insamling till flyktingstödet på Lesbos

12362702_729345843866671_1540710369136711856_o
Lördag 12 december hade vi glöggaktion på Vårväderstorget. Vi bjöd på glögg och pepparkakor och samlade in pengar till de tusentals flyktingar som varje dag lyckas ta sig till ön Lesbos i Grekland. Starfish foundation gör viktiga insatser genom att upprätta tillfälliga läger för att ge flyktingarna mat, vatten, kläder, logi, mediciner, vård och transporter.

De som drabbas är människor på flykt. Det kan Vänsterpartiet aldrig acceptera. Sverige borde istället sätta press på övriga medlemsländer genom att vägra betala sin medlemsavgift tills alla tar sitt ansvar. Regeringens fokus borde ligga på att stötta kommunerna att klara mottagandet genom ekonomiskt stöd och praktiska regelförändringar, samtidigt som vi behöver investera i att bygga Sverige större.

Mer info om Starfish foundation hittar du här:
Du kan också donera pengar till Läkare utan gränser arbete. De tillhandahåller både sjukvård och psykosocialt stöd för människor som anländer till Lesbos, Samos och Tolvöarna.

För människor på flykt har Sverige varit ett ljus i mörkret den här hösten. Regeringen har nu valt att släcka det. Regeringens politik innebär att människor på flykt hindras från att ta sig till Sverige för att söka asyl. Av de som ändå lyckas ta sig hit kommer färre få stanna, och dessutom med otrygga tillfälliga uppehållstillstånd. Som en liten motpol fanns detta goa gäng på Vårväderstorget och bjöd på glögg och pepparkakor och samlade in pengar till de tusentals flyktingar som varje dag lyckas ta sig till ön Lesbos i Grekland. Insamlingen går till Starfish foundation som gör viktiga insatser genom att upprätta tillfälliga läger för att ge flyktingarna mat, vatten, kläder, logi, mediciner, vård och transporter. Läs mer här: http://www.asterias-starfish.org/en/