Ny kampanj: Låt kommunen ta över lägenheterna på Friskväderstorget

12907230_486159334909470_1473367908_n

Vi vill att norra Biskopsgården skall vara ett område där människor trivs, känner trygghet och väljer att stanna i. Därför behövs hyreslägenheter med bra standard, som vi med vanliga inkomster har råd att betala. Willhems lägenheter på Friskväderstorget har idag ett dåligt underhåll och hyresvärden har inga planer på upprustning.

Bostadsbolaget har nyligen tagit över Poseidons hyreslägenheter på Klarvädersgatan. Vi vill att Bostadsbolaget, som är ett kommunalt bostadsbolag som vi äger gemensamt, tar över lägenheterna på Friskväderstorget. Då kan vi tillsammans kräva att lägenheterna och torget rustas upp.

Vänsterpartiet har i förhandlingar med regeringen drivit igenom ett statligt stöd för renovering. Vi vill öka detta stöd ytterligare så att hyreslägenheter i förorterna kan renoveras utan att hyresgästerna ska behöva stå för kostnaderna.

norra.me hittar du vår kampanjsida med information på svenska, engelska, turkiska, somaliska och sorani.