Vänsterpartiet Biskopsgården välkomnar Bostadsbolagets besked efter intensivt kampanjarbete

12907230_486159334909470_1473367908_n
Willhem AB, som ägs av Första AP-fonden, äger idag hyreslägenheterna på Friskväderstorget. Underhållet är dåligt och hyresvärden har inga planer på upprustning.

Vänsterpartiet Biskopsgården har drivit den lokala kampanjen ”Norra Biskopsgården äger vi gemensamt” och fört fram krav om att allmännyttan tar över alla lägenheterna på Friskväderstorget. Därför välkomnar vi beskedet i Göteborgs-Posten (16/6) från Bostadsbolagets vd om att man avser byta sig till dessa lägenheter.

– Willhem har inte visat något intresse av att sätta hyresgästerna och torget i centrum. De har istället satt krav på hög avkastning i centrum, trots att det är företag som ska ta hand om våra gemensamma pensionspengar och säger sig vilja bedriva verksamheten på ett ”socialt ansvarsfullt sätt”. Vår förhoppning är att Bostadsbolaget vill ta ett långsiktigt ansvar för torget och för hyresgästerna, säger Marion Hellgren, ordförande för Vänsterpartiet Biskopsgården.

– Vänsterpartiet har i förhandlingar med regeringen drivit igenom ett statligt stöd för renovering. Vi vill öka detta stöd ytterligare så att hyreslägenheter i förorterna kan renoveras utan att hyresgästerna ska behöva stå för kostnaderna, avslutar Marion Hellgren.

För mer information, besök kampanjhemsidan www.norra.me
Vår kampanjfilm har 12 000 visningar: